Teaching and care ethics in education
Abstract
Introduction: this article includes a study of teaching ethics, the empirical support of which are the results of a survey on the ethics of teaching and teaching carried out on a group of students of the Pedagogy career at UNAM. Objective: to know the teaching ethics in educational practice through the features and characteristics that in the opinion of the surveyed students qualify a good teacher. Method: the methodological strategy was a survey that had as an instrument a questionnaire with open questions. The coding of the results was carried out based on categories developed to understand and analyze these results. The theoretical references of this study were the conception of teaching as a helping profession and the central approaches to the ethics of care, which allowed the results to be interpreted from these theoretical perspectives. Results: it is shown that two dimensions are present in a good teacher: pedagogical (25%) and ethics (75%). It is noted that the ethical dimension was placed above the pedagogical dimension. The analysis of the pedagogical dimension shows that for these students the pedagogical and didactic capacities for teaching are relevant and priority (44%). In the ethical dimension, the students placed in the foreground the pedagogical and educational activities to help and support the students' learning (48%). Conclusion: the results obtained show that these two dimensions are integrated in teaching ethics. The pedagogical expresses the professional competence of the teacher that empowers him to carry out the teaching and learning process. While the ethical dimension accounts for the educational and pedagogical practices carried out with an ethical sense, that is, to favor the learning of students.Downloads
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanisticas (RICSH) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado