Crossing borders: artistic-musical hybridizations, from electronics to biotechnology
Abstract
Technologies have been fundamental in the evolution of the arts, allowing artists to appropriate theories, methods and procedures of science to make them part of their discourse; that is, in symbolic content that acquires significance values. Its use in the field of music is relevant because, without a doubt, it is where its use in the creation of new sounds, textures and timbres is most evident. Also, it has given rise to innovative ways of composing, taking as a starting point from computer algorithms and artificial intelligence to the use of biotechnological elements in which the properties of certain types of bacteria or other microorganisms are used. There are some studies and literature on sound art, but, in general, the relationship between these disciplines and their hybridizations has been little or insufficiently addressed. In this study, an analysis was made of contemporary hybrid works of art that use digital, computer, electronic or biological technologies as part of their poetics, producing border crossings between sound, visual and musical fields. The objective of this research is to understand the impact of current technologies on artistic production; in addition, the way in which these proposals transfigure technological media into symbolic content as part of their discourse.Downloads
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanisticas (RICSH) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado