Professional Ethics from a Sociological and Philosophical Perspective
Abstract
This text constitutes a critical analysis of the vision of professional ethics elaborated by the functionalist perspective of the sociology of professions. The methodology of this analysis included the following aspects: a) to identify and develop the thesis and main arguments on professional ethics elaborated by the functionalist vision of the sociology of professions; b) to examine these theses and their arguments based on the approaches of the philosophical position of professional ethics, as well as the critical approach of the sociology of the professions; and c) to present and develop the contribution made by the functionalist perspective of the professions by establishing professional ethics as a component of modern professions. Likewise, to show that this vision is short and narrow to understand that professional ethics is more than a trait or characteristic of professions, given that it is currently conceived that such ethics is what gives meaning to modern professions. The critical analysis shows that the vision of professional ethics elaborated by the functionalist approach is determined by the conception of the professions of this current of the sociology of the professions. But, although this vision has limitations, it establishes that professional ethics is inherent in modern professions. While the critical position of the sociology of the professions reveals that, both the conception of the professions and that of professional ethics, are socio-historical concepts that evolve and are modified, largely defined by the economic, social, political and cultural historical moment. For its part, the philosophical perspective of professional ethics shows its aspects and dimensions that have not considered into account the different theoretical currents of the sociology of the professions and offers a theoretical horizon to understand and analyze modern professions in the philosophical framework.Downloads
Copyright (c) 2020 RICSH Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanisticas (RICSH) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado