Plagiarism: The Dichotomy Between the Idea and the Expression of the Idea
Abstract
This article emerges from the idea that is not easy to determine the border between plagiarism and original creation. In principle, the plagiarism is an appropriation of the effort of others. The question, however, is whether it is always a fraud or sometimes it is inevitable of committing: the inspiration or reciprocal influence between two works break into the discussion. How to know what can or cannot be done, where is the line between the legitimate and the illegitimate? The objective here it was to determine the scope and limits of the figure of plagiarism. For this, certain linguistic ambiguities implicit in its definition were analyzed. The sources consulted helped to determine that, although the laws argue that the ideas themselves are not protectable, for practical purposes this reality is not so clear. The methodology used was descriptive; as an instrument was resorted to documentary research. As a result, it could be established, through the analysis of lookalikes, that ideas can be protected even in their abstract sense, namely, the primary ideas that are in the mind and not only in the form that it has adopted when expressing itself, since the idea is defined by its expression, the same idea can be expressed in different ways. It is concluded that, in reality, the absolute lack of protection of ideas is not an axiom, despite the latter constitutes one of the doctrinal principles of copyright, since the idea to be materialized and shared is linked to a mode of expression and indirectly protected by this. Intellectual property, in principle, does not protect artistic or creative techniques neither styles nor themes; but the protection of the work, although it tries to exclude what is exposed, namely: the idea, the method, the style and the technique, cannot always do it, incurring a contradiction that forgets that the creation is partly imitation.Downloads
Copyright (c) 2020 RICSH Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanisticas (RICSH) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado