Science, Health and Technology in Chile
Abstract
The objective proposed for the present article was to analyze the historical-logical and axiological context of the conceptions of science, health and health technology in Chile, with emphasis on its health model and primary health care. The methodology used accounts for a qualitative study that uses historical-logical analysis regarding the object and field of study proposed, supported by a documentary analysis with different bibliographic sources. The conclusions indicate that the sciences and health technologies have had an important historical development. The influence of classical, European and some Latin American thinkers is undeniable, by giving a support to the value of health in social groups, such as addressing the good and the virtues of the human being through their dialectical and philosophical thinking to achieve happiness, health and quality of life of people, concepts of invaluable utility in education in medical sciences and in the technologies of the health, based on the value of health from the ethical-moral perspective, as it is a common good guaranteed constitutionally and legally; however, was left as a tradable good in the free market with the arrival of the military regime since 1980 in Chile. Primary health care as a strategy for development and overcoming poverty played a relevant role with health more affordable, resolutive and humane, exhibiting health achievements similar to those of a developed country. Even so, it is require strengthening the training of those who they work in the area of ??health sciences and technologies, in particular of the managers of the first level of care, since they are called to generate and improve public health policies that deepen these achievements.Downloads
Copyright (c) 2020 RICSH Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanisticas (RICSH) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado