Politics and education in Colombia: from the liberal regime to the National Front in the 20th century
Abstract
In the present work a concise analysis of government policies is carried out, the ideological differences of the liberal and conservative parties and their incidence in the way in which the educational system is being structured in three moments of the 20th century in Colombia: the liberal regime, the conservative governments and the military dictatorship and, finally, the period of the National Front. It was carried out within the framework of qualitative research through the documentary approach, which starts from the bibliographic search and the synthesis in files, to then generate the analysis of the variables in each historical moment through argumentative or expository texts. From the foregoing it was deduced, first, that there is a deep imbrication of these two political parties with the way in which education in Colombia is developing and transforming; Secondly, the intense influence of the Catholic religion in the ethical and normative framework of education was highlighted and, finally, the contradiction between the modernization of education and the maintenance of principles and values typical of the 18th and 19th centuries. , around processes generated from the interests of power at every moment of the political history of the 20th century in Colombia.Downloads
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanisticas (RICSH) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado