The challenge of education 4.0: labour skills for emerging work by covid-19
Abstract
The Fourth Industrial Revolution has generated great changes in people's lives, but mainly in the educational and work environment. New professions arise and others disappear and for this reason, the educational systems of each country must adapt to the needs to prepare future professionals for a changing and uncertain labor market. In this context, education 4.0 is presented as a flexible, adaptive model, which is also characterized by incorporating information and communication technologies and mainly the digitalization technologies of industry 4.0. In addition, in 2020 the pandemic due to the Covid-19 virus has precisely revolutionized and accelerated the use of technologies in the development of jobs and in training processes at all levels. Due to this fact it is essential to analyze what are the new challenges for education 4.0 imposed by industry 4.0 and the pandemic. This article includes the results of a documentary research on the job skills that university students must acquire in order to join and be competitive in the development of emerging work due to Covid-19. The research method used was the analytical-deductive one, concluding, after the development of a conceptual and contextual framework, the analysis of the current work situation worldwide and the guidelines of the main international organizations (International Labor Organization, United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, Economic Commission for Latin America and the Caribbean, Organization for Economic Cooperation and Development and the European Union), it could be concluded that the competencies are 6: critical thinking and complex problem solving; Digital job skills; Socio-emotional skills for work 4.0; Competences for transdisciplinary work; Lifelong learning skills (knowing how to relearn) and Language skills.Downloads
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanisticas (RICSH) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado