The new public management as limiting of transformative mediation in Mexico
Abstract
The objective of this article was to analyze the figure on the new public management and its impact on the transformative model of mediation. For it, the deductive, documentary, discursive, legal systematic and functionalist methods were used. The results indicate that the axis called accountability —by focusing its study in quantitative statistical terms, but not qualitative— forces mediation centers in judicial headquarters to prioritize the generation of statistics on signed agreements over the transformation of behavior of the part mediated, which has a negative impact on the transformative model and the non-recidivism in conflicts. The most important limitation was the obtaining of specific statistical data on the number of cases presented and agreements signed before the mediation centers, the main finding of the study being, in the sense that the Mexican State uses the classic mediation model, which it focuses on obtaining an agreement between the parts, thereby sustaining a policy of reaction that is increasingly moving away from the policy of conflict prevention. This situation serves to conclude that the policy of the new public management in the mediation centers of judicial headquarters should be eliminated to give them the opportunity to use the transformative method for conflict resolution. The hypothetical assumption of this article consisted in substantiate the need to apply the transformative model for mediation within the judiciary in Mexico; However, the ideology of the New public management that the Mexican State has implemented greatly hinders the benefits and scope of conflict prevention and non-repetition of the facts, so it is necessary to cease the operation of mediation based on the principles of the new public management so that the aims of transformative mediation can be adopted.Downloads
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanisticas (RICSH) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado