The Importance of Sociocultural Factors in the Competitiveness of the Rural Company. The Case of the Apiarian Company Miel Tierra Grande
Abstract
This research analyzes if the socio-cultural resources that a company has in rural areas have an influence on their competitiveness and development. The object of this study is a rural productive organization named Miel Tierra Grande, located in the community of Hueyitlalpan of the state of Guerrero, Mexico. Their main production is the beekeeping, dedicated to the production of hives for the extraction of honey and its derivatives such as pollen, propolis and royal jelly, which are transformed to generate other products, ranging from the food industry to personal care and hygiene products. To analyze their competitiveness, semi-structured interviews were conducted: the first to one of the partners of the company in charge of the production plant, eight interviews with locals and one with the commissioner. In addition, six visits were made to observe the process of production, distribution and marketing of the products; visits were made to outlets outside the town. A search for bibliohemerography related to the social and cultural aspects of rural organizations was carried out. The rural company analyzed has a style of organization derived from the sociocultural characteristics of the population; it is one of the most important companies in the central region of the state. Sociocultural factors such as religion, relationship with environment, population, family relations and local knowledge were found to influence the construction of a form of organization in the rural enterprise making it capable of being competitive. The concept of competitiveness applied to rural businesses was described as the ability of an organized system of individuals to generate quality goods and services, at minimum costs, that are able to remain in the market (local, regional, national or foreign), in order to achieve an economic and social benefit.Downloads
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanisticas (RICSH) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado